בריאות הציבור

בית החולים כרמל, מציג: תורמים איברים בהצלחה לחיים

6 נתרמים שחייהם ניצלו ומשפחתו של התורם אחד שנפטר והעניק להם חיים נפגשו יחד בפעם הראשונה בביה"ח כרמל. היו שם יהודי וערבי  אימא ל 3 ילדים קטנים ומנהל בנק שעלה מאיראן . קשה היה לעצור את הדמעות וההתרגשות במפגש הנדיר; "אצילות הרוח של המשפחה התורמת ברגעיה הקשים, היא שהובילה אותנו למפגש המרגש והמוצלח הזה" - אמרה האחות עדנה רז, מתאמת ההשתלות של ביה"ח כרמל.
0
0
החולים שעברו השתלה, דוקטור אריה עדן ומתאמת ההשתלות עדנה רז | צילום: אלי דדון, המרכז הרפואי כרמל
החולים שעברו השתלה, דוקטור אריה עדן ומתאמת ההשתלות עדנה רז | צילום: אלי דדון, המרכז הרפואי כרמל

שנת 2016 נרשמה כשנת השיא ב’בית החולים כרמל’ בתרומות איברים ושנת השיא בישראל בכלל בתרומות איברים להשתלה. 6 פעמים ב 4 השנים האחרונות צלצל הטלפון המיוחל בביתו של אריאל אברהמי בן ה 69 מן העיר נתניה. 6 פעמים הוא נקרא להגיע בדחיפות לבצע את השתלת הכליה לה הוא כל כך חיכה ו- 6 פעמים הוא התאכזב. כל השתלות הכליה להן חיכה אריאל, התבטלו ברגע אחרון בגלל בעיות התאמה. את הטלפון האחרון לפני מספר חודשים הוא לא ישכח; “בשעה 2 צלצל הטלפון אצלי בבית ותוך שעה כבר הייתי בבית החולים בהמתנה והכנות לניתוח, זה  היה הצלצול היפה ביותר ששמעתי בחיי, מספר בהתרגשות אריאל. זה ריגש ושימח אותי אפילו יותר מהצלצול של אריאלה ממפעל הפיס”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר

אריאל הוא אחד מתוך 6 המושתלים שחבים את חייהם לשלמה זכרונו לברכה וגם הוא הגיע למפגש המיוחד. שלמה זכרונו לברכה תושב חיפה, מת מוות מוחי בעקבות אירוע מוחי חריף שתקף אותו לפני מספר חודשים. אשתו של שלמה ומשפחתו הסכימו לתרום את כל איבריו להצלת חיי אחרים.

מגופו של שלמה נתרמו 2 כליות, ריאה אחת, תרומת כבד, ושתי קרניות. 6 חולים זכו ונתרמו מכל חלקי הארץ. מהעיר נתניה ממושב בצרה מהעיר אום אל פאחם ומהעיר חיפה, כולם בערך בני גילו ומבנה גופו של שלמה זכרונו לברכה, קיבלו אור חדש וטעם חדש לחיים בעקבות תרומת האיברים של שלמה.

“לראות את כולם כאן נפגשים, ניצולים מושתלים יחד עם משפחתו האצילה של התורם שלמה זכרונו לברכה, זהו רגע מרומם ומיוחד עבור כולנו”. ברך את המשתתפים דוקטור אריק עדן נאמן ההשתלות של ביה”ח כרמל. דר’ עדן יחד עם מתאמת ההשתלות האחות עדנה רז מנהלים את מערך תרומות האיברים והבקשות מהמשפחות בבית החולים כרמל כבר יותר מ- 10 שנים.

ד”ר עדן, שהיה אחראי בשנות ה- 90 על ההרדמות למושתלי כבד בביה”ח הדסה, מכיר היטב את עולם ההשתלות ומכיר את עולם תורמי האיברים; “תהליך תרומת האיברים הינו תהליך רפואי מורכב הדורש תיאום סופר מדוקדק ויכולות מקצועיות ברמות הגבוהות ביותר”, הסביר דוקטור עדן, שהוסיף; “לשמחתנו אחוז ההסכמות לתרומת איברים עומד בישראל על 50-60% ואנחנו בהחלט התקדמנו ומובילים בתחום”.

אחד המושתלים שריגש את כולם עד דמעות היה מושתל הריאה מחמיד חוסיין ערבי ישראלי, תושב אום אל פאחם. “ימים ולילות ארוכים חיכיתי לתרומה הזאת שתציל לי את החיים”, סיפר בקול רועד מחמיד; “כבר לא היה לי אויר בריאות החולות שלי. 2 בלוני החמצן ועוד מכשיר מייצר חמצן שהיו לי בבית לא הספיקו לעזור לי לנשום והרגשתי שאני הולך ונחנק מיום ליום. ראיתי כבר את המוות בעיניים שלי”.

מחמיד חולה ריאות קשה עבר את כל הטיפולים והתרופות האפשריות והאפשרות היחידה שנותרה לו היא או השתלת ריאות או מוות איטי בחנק ובייסורים. “כששמעתי על התרומה שמתאימה לי השמחה בבית הייתה בממדים אדירים אפילו יותר מבחתונות של הילדים שלי” – סיפר מחמיד בקול רועד.

“אנו משתתפים במות הבעל וראש המשפחה אתם משפחה ואנשי נתינה וכך חינכתם את ילדכם. תרומת איברים היא מתנת חיים מיוחדת, אתם ראויים לכל הערכה והערצה ברגעים הקשים גיליתם אצילות נפש. יד ביד יחד נתקדם אל השלום ונצליח”. הוסיף ואמר מחמיד.

 בשנת 2016, נקבע שיא בבית החולים כרמל עם עליה של 50% בכמות תרומות האיברים

משפחתו של התורם זכרונו לברכה, הקרינה מצגת מרגשת על שלמה וחייו וזו היתה בעצם הפעם הראשונה שהמושתלים ראו איך באמת ניראה האדם שהציל אותם. “אין ספק ששלמה זכרונו לברכה ואתם משפחה מאוד מיוחדת, הודה למשפחה התורמת אורי מושתל הכליה. בזכותכם, אני נכנס עכשיו לחיים חדשים, חיי עד עכשיו היו גיהינום של דיאליזות וייסורים עכשיו אחרי השתלת הכליה אני מתחיל לחיות. נפלה לידכם הזכות הקדושה להעניק חיים חדשים, מעשה התרומה שלכם שינה לנו את החיים ואין לי דרך להודות לכם . משפחתכם וזיכרון יקיריכם יישארו בליבנו לנצח. אתם הצלתם את חיי” – אמר אורי המושתל הטרי.

שלמה, זכרונו לברכה במותו נתן חיים חדשים ל- 6 מושתלים ול- 6 משפחות שלמות, זהו מעשה אצילי וכביר, אמרה מתאמת ההשתלות הגברת האחות עדנה רז. העבודה שלנו בעולם תרומות האיברים היא עבודה מורכבת וקשה מאוד. כולנו תקווה שמעשה התרומה וההצלה המיוחדים שהיו כאן יתנו תקווה חדשה ועוד דחיפה למשפחות נוספות לבוא לתרום ולהציל חיים. אם באמצעות המקרה הזה יחתמו יותר על כרטיס התורמים אד”י זאת תהיה ברכה והצלחה גדולה לכולנו”. סיכמה את המפגש המיוחד והמרגש האחות רז.

בשנת 2016, נקבע שיא בבית החולים כרמל עם עליה של 50% בכמות תרומות האיברים והיא גם שנת שיא בתרומות בישראל בכלל . בשנת 2016 בישראל, נקבע השיא עם 61% הסכמות לתרומת איברים. 61% ממשפחות הנפטרים שנקבע אצלם מוות מוחי נשימתי, נתנו הסכמתם לתרום מאבריהם. מדובר בשיא כל הזמנים עם  504 ניתוחי השתלה מתורמים חיים ומתורמים נפטרים.

504 חולים זכו בהשתלת איבר השנה, מתורמים נפטרים ותורמים חיים, וזהו שיא כל הזמנים בישראל. עיקר הגידול נבע מהשתלות מתורמי כליה חיים, כאשר מתוך 222 השתלות 93 היו מתורמים חיים שהם בני משפחה ו- 129 מתורמים אלטרואיסטיים, התורמים ממניעים של הצלת חיים לאנשים זרים שאינם מכירים או לחברים.

27 אלף חותמים חדשים על כרטיס אדי ובסך הכול 887 אלף חתומים במאגר המרכז הלאומי להשתלות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן